Kaip pokalbis dėl darbo užmokesčio gali padėti motyvuoti darbuotoją, net ir be atlygio padidinimo?

2024-03-14

Aet Purk

Aet Purk, "Figure Baltic Advisory" konsultantė

Šiuo metu Baltijos šalių rinkoje yra susiklosčiusi įdomi situacija. Pavyzdžiui, Estijoje prasidėjusi recesija tęsiasi, ateities perspektyvos – neaiškios, tačiau darbo rinkoje laukta katastrofa neatėjo. Nedarbo lygis rinkoje stabiliai siekia apie 8–10 proc., kainos kyla, o darbuotojų spaudimas dėl užmokesčio, nors ir ne toks intensyvus kaip prieš metus, išlieka. 2023 m. gruodį mūsų bendrovės atliktame atlyginimų prognozių tyrime net 85 proc. respondentų nurodė, kad jaučia spaudimą kelti atlyginimus savo darbuotojams. Ši tendencija ypač ryški nepardavimų srityje ir tarp biurų darbuotojų. 

Tiesa, pastebime, kad šiemet sumažėjo įmonių, kurios jaučia poreikį imtis neplanuotų atlyginimų pokyčių dėl rinkos spaudimo. Ekonominiu požiūriu tai yra gerai, tačiau vadovai jaučiasi dar labiau spaudžiami pokalbiuose dėl atlyginimų, nes darbuotojų lūkesčiai dažnai viršija realias galimybes.

Diskusijos dėl atlyginimų neabejotinai yra vienas iš esminių priemonių, turinčių didelės įtakos darbuotojų pasitenkinimui. Jei tokie pokalbiai nebus atliekami, tai gali netgi sugriauti pasitikėjimą darbdaviu, o jei atliekami prastai – sumažinti pasitikėjimą. Todėl svarbu ne tik reguliariai su savo darbuotojais kalbėtis apie atlygį, bet ir tinkamai bei profesionaliai vesti patį pokalbį.

  1. Kalbantis su darbuotojais dėl jų atlyginimo atsiminkite, kad geras pasiruošimas yra pusė darbo! Tam, kad jam tinkamai pasiruoštumėte, atkreipkite dėmesį į šiuos 3 aspektus:
    a)
    Įmonę ir jos galimybes. Svarbu atsižvelgti į bendrą organizacijos ekonominę situaciją, tačiau darbo užmokesčio diskusijos kontekste dar svarbesni tampa organizacijos atlygio principai. Jie apibrėžia atlyginimo nustatymo pagrindą ir jo pasikeitimų prielaidas bei sąlygas.
    b) Darbuotoją ir jo darbo indėlį. Kalbantis apie atlyginimą, įvertinkite darbuotojo veiklos rezultatus, darbo užmokesčio istoriją ir esamą padėtį darbo užmokesčio intervale.
    c) Darbuotoją kaip žmogų. Įvertinkite, kas jam yra svarbu, kokie pokyčiai įvyko jo gyvenime. Pokyčiai gyvenime sąlygoja ir darbuotojo lūkesčius dėl atlygio, ir galimą nusivylimą ar pasitenkinimą.
  2. Pateikite informaciją trumpai ir naudokite teisingą argumentaciją. Pokalbis apie atlyginimą turėtų būti trumpas ir konkretus. Puikus būdas pradėti – pagirti ir parodyti pagarbą iki šiol atliktam darbui. Aiškiai susiekite atlyginimo pasikeitimą su darbuotojo indėliu ir rezultatais. Parodykite asmeniui jo pareigas darbo užmokesčio diapazone ir kas jo laukia po atlygio pasikeitimo. 
    Jei atlyginimas nesikeičia arba padidinimas yra mažesnis nei norėjo darbuotojas, konkrečiai ir aiškiai paaiškinkite, kodėl šiuo metu asmuo neatitinka atlygio kėlimui taikomų kriterijų. To priežastys gali būti įvairios: nebuvo žymesnių veiklos pokyčių, darbuotojas jau yra pasiekęs aukščiausią galimą atlyginimą savo pozicijoje, darbuotojo užmokestis yra lygus užmokesčiui už kitus panašaus sudėtingumo darbus, vyksta biudžeto suvaržymai ir kt. 
  3. Skatinkite savo darbuotojus užduoti klausimus ir reikšti savo nuomonę. Verčiau nedelsiant spręskite iškilusį nepasitenkinimą ar klausimus, o ne palikite juos, kas gali sukelti papildomų problemų ateityje. Išsiaiškinkite konkrečias darbuotojo nepasitenkinimo priežastis, užduokite papildomų klausimų. Pavyzdžiui, problema gali būti ne per mažas atlyginimo padidinimo procentas, o žinojimas, kad kažkam iš kolegų atlyginimas buvo pakeltas daugiau. Visgi, problemos gali slypėti ir giliau, todėl tikrosios nepasitenkinimo priežastys gali išaiškėti ir vėliau. Tad pasitelkite empatiją ir kantrybę.
    Kitus, su atlygiu nesusijusius, klausimus tokiu atveju trumpam atidėkite į šalį, tačiau grįžkite prie jų atskiroje diskusijoje. Pokalbiai dėl darbo užmokesčio gali atskleisti problemas, kurioms nesate pasiruošę. Pavyzdžiui, galite sužinoti, kad darbuotojo šeimos narys turi sveikatos problemų, kurioms reikia skirti daugiau dėmesio ir išteklių, išaugo darbuotojo išlaidos ir panašiai. Tai kiekvienam darbuotojui svarbios problemos, kurios turi įtakos jo lūkesčiams dėl darbo užmokesčio. Tokiu atveju dėl užmokesčio pokyčių nereikėtų spręsti iš karto. Geriau numatyti konkretų šių klausimų aptarimo laiką ir būdą, kad darbuotojas pajustų, jog šie klausimai darbdaviui taip pat yra svarbūs.
  4. Su darbuotojais taip pat kalbėkite ir apie tai, kas laukia ateityje, daugiausia dėmesio skirdami tam, kokias užduotis jis turi įvykdyti, kad atlyginimas būtų padidintas. Jei pagrindo kelti darbuotojo atlyginimą nėra, paaiškinkite, kokiomis sąlygomis atlygio kėlimas yra įmanomas, kokias kompetencijas jis turėtų ugdyti ir pasiūlykite savo, kaip vadovo, pagalbą. Jei darbuotojas jau yra pasiekęs savo atlygio viršūnę, paaiškinkite, kokios yra tolesnės karjeros galimybės. Taigi darbuotojams svarbu iškelti aiškius ir konkrečius tikslus, kas turėtų pasikeisti, kad atlyginimo didinimas būtų pagrįstas. Be to, reikėtų susitarti ir dėl terminų bei tarpinių rezultatų aptarimo.
  5. Kalbėkite apie atlyginimą trumpai ir konkrečiai.

O kad diskusijos dėl darbo užmokesčio būtų naudingos abiem pusėms, svarbu, kad būtų nustatyti ir atlygio principai, ir pasitelkti vadovo sklandžiam pokalbių vedimui. Dar ne vėlu pradėti ruoštis pavasarį vyksiantiems pokalbiams dėl atlyginimų! O jei nežinote nuo ko pradėti, susisiekite su mumis ir mes padėsime jūsų vadovams pasiruošti darbo užmokesčio pokalbiams.